Hari silih berganti.

Wednesday, February 2, 2011 2:10 PM Posted by Akmal Sabri

Saat berlalu,minit berganjak,jam bertukar,hari berganti,minggu belum berlalu.Ketibaan aku di Moscow setelah 10hari mencari cinta di bumi Anbiya' ku sangka berakhir dengan kegembiraan seperti kebiasaan cerita melayu.Tetapi aku silap,kali ini aku salah.Layanan yang diberikan sangat baik,aku sangkakan segala perancangan di dalam benak fikiran menjadi kenyataan.Demi menjadi seorang yang bertanggungjawab,aku sempat membeli sebuah buku di PMRAM bertajuk 'Rahsia perkahwinan' .

Dalam buku tersebut banyak mengisahkan tentang cinta dalam Islam,dan tips-tips dalam menjayakan sebuah rumahtangga berlandaskan Islam.Hari ini jugak aku sangat seronok,aku sangat gembira.Aku menjamukan kawan-kawan satu 'batch' aku dengan nasi goreng dan ayam bakar.Tiba-tiba,dalam keseronokan itu,sekeping mesej,sekeping mesej yang merubah madu jadi bisa,nikmat jadi musibah,suka menjadi duka,manis menjadi tawar.Hati yang berbunga tiba-tiba berubah menjadi padang yang tandus.Seperti padang jarak padang tekukur.

Pedih!Pedih hati ini bagai ditucuk dengan besi.Hati yang pedih merelakan jua.Bukan hati ini yang kering,tapi suasana yang mengizinkan.Dibantu rakan-rakan,aku sangat lega walaupun tidak rela.Aku tahu,cinta kan bunga,layu.Cintakan dunia,hilang.Cintakan manusia,mati.Cintakan Allah kekal abadi. :)

Hidup yang ku damba musnah.Bagai debu ditiup angin kencang,hilang sekelip mata.Bernafas di musim sejuk umpama pengidap asma yang mengharapkan ubat pembantu pernafasan.Begitulah sukarnya melafazkan kata yang tersirat.Hati yang duka seakan-akan memberontak,merasakan kekosongan di jiwa.Buat engkau di sana,terimalah serangkap pantun dari aku :

                                  Embun sejuk di pagi hari,
                                  kian pudar menjelang senja,
                                  cinta yang hadir ibarat pelangi,
                                  namun hilang begitu sahaja.

                                  Ku sangka panas hingga ke petang,
                                  rupanya hujan di kedai roti,
                                  jangan di tangis cinta yang hilang,
                                  semoga hidup sentiasa diberkati.



written by Syed ahmad fathi


0 Response to "Hari silih berganti."

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...